Planescape: Torment hack tool device ipod apple

 

Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape: torrent download.

 

Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape: kwelling. Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape: torrent. Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape. Website komt eraan! Blijf kijken Deze pagina is lid van het InMotion Hosting-netwerk. Als je deze site bezoekt, kom dan snel terug. Als u deze site bezit, is uw nieuwe webhostingaccount nu geactiveerd! Zorg ervoor dat u deze pagina door uw eigen pagina vervangt bladzijde. The Wayback Machine is een initiatief van de Internet archief, een 501 (c) 3) non-profit, het bouwen van een digitale bibliotheek van Internetsites en andere culturele artefacten in digitale vorm. Andere projecten omvatten Open bibliotheek. Uw gebruik van de Wayback-machine is onderworpen aan de internetarchieven Gebruiksvoorwaarden.


Werd bijgewerkt op woensdag 19 februari 2020 09:34:37.
Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape: tormenta.
Geen login volledige hack mod bluestacks planescape: tormentor.
Planescape: Torment is een fantasierollenspel-videogame ontwikkeld voor Microsoft Windows door Black Isle Studios. Het werd uitgebracht op 12 december 1999 door Interplay Entertainment. Hoewel Planescape: Torment geen significant commercieel succes behaalde, ontving het wel veel lovende kritieken en wordt het nu beschouwd als een cultklassieker. Het wordt geprezen om zijn originaliteit, zijn focus op meeslepend verhaal en dialoog, zijn filosofische thema's, zijn duistere setting en de unieke persoonlijkheid van zijn hoofdrolspeler. De game speelt zich af in het multiversum van Planescape, een geavanceerde campagnecampagne voor Advanced Dungeons & Dragons (AD&D), en maakt gebruik van een aangepaste versie van de Infinity Engine, een engine gemaakt door BioWare voor Baldur's Gate, een eerdere AD & D-game. De game is in 2009 opnieuw uitgebracht op dvd en een digitale versie van de game, compatibel met moderne besturingssystemen, is sinds september 2010 te vinden. [1] 2] Sommige aanpassingen met door fans gemaakte mods worden aanbevolen voor een betere ervaring ongeacht. Een spirituele opvolger, Torment: Tides of Numenera, in de campagnesetting van Monte Cook, werd ontwikkeld en uitgebracht door inXile Entertainment in 2017. Synopsis Bewerken Plot bewerken Hoofdartikel: Planescape: Torment verhaallijn De hoofdrolspeler, bekend als de naamloze, is een onsterfelijke die aan het begin van het spel op een mortuarium ontwaakt, zonder herinnering aan zijn vorige leven. Tatoeages geïnkt op zijn rug als herinneringen en aanwijzingen laten zien dat dit niet de eerste keer is dat hij zichzelf is vergeten. Ergens langs de lijn vergat hij zelfs zijn eigen naam. De game focust op zijn persoonlijke reis om soms pijnlijke herinneringen aan zijn vorige incarnaties terug te winnen, te ontdekken waarom hij onsterfelijk is en een antwoord te vinden op de zeurende vraag: wat kan de aard van een man veranderen? Instelling Bewerken Planescape: Torment is het eerste videospel dat zich afspeelt in het Planescape "multiverse" van AD&D. De setting bestaat uit verschillende bestaansgebieden die elk hun eigen inherente moraliteit hebben en de wezens die ze ermee bewonen doordringen. Wezens variëren van eigenzinnig (zoals de modrons of de Lim-Lims) tot grotesk (zoals sommige demonen zoals de Glabrezu en de Lemures. Zelfs goden leven in de vliegtuigen. Een groot deel van Planescape: Torment vindt plaats in Sigil, een stad bovenop een oneindig hoge spits in het midden van het multiversum, die de vliegtuigen met elkaar verbindt via een reeks portalen. De stad wordt gecontroleerd door de krachtige Lady of Pain, terwijl vijftien facties verschillende functies van de stad besturen die verband houden met het wereldbeeld van elke groep. Elke factie streeft naar verdere controle over de stad. De hoofdrolspeler kan zich tijdens het spel bij meerdere van deze facties aansluiten. Het verhaal gaat uiteindelijk verder naar andere gebieden, zoals de helse Baator en Carceri. Tekens bewerken Hoofdpersonen The Nameless One is de hoofdrolspeler, een onsterfelijk wezen dat altijd weer ontwaakt na zijn dood, soms met volledig geheugenverlies. Deionarra, de geest van een dode vrouw die ooit volgde en verliefd werd op een van de vorige incarnaties van de naamloze. Pharod, een verzamelaar in de sloppenwijken van Sigil, die het lichaam van de naamloze vlak voor het begin van het spel naar het mortuarium bracht, en men denkt dat hij iets weet over het onsterfelijke. Ravel Puzzlewell, een krachtige nachtelijke heks die mogelijk verantwoordelijk is voor de onsterfelijkheid van de naamloze. Trias, een gevallen deva die geketend is voor zijn verraad. Fhjull Forked-Tongue, een kreupele Cornugon die zich verstopt in de Outlands. De transcendente, een mysterieuze, ongeziene vijand ... metgezellen In de loop van het spel ontmoet de Nameless One zeven metgezellen die hem op zijn reis kunnen vergezellen. Morte is een spraakzame, cynische zwevende schedel die al in het feest is wanneer de naamloze wakker wordt. Hij kent de Naamloze al lang, hoewel hij altijd vragen ontwijkt in dat opzicht. Annah, een jonge, brutale en bijgelovige tiefling die oorspronkelijk het lichaam van de naamloze vond vóór het begin van het spel, en met tegenzin toetreedt tot het feest op bevel van haar vader. Dak'kon is een githzerai die ooit een onbreekbare eed heeft afgelegd om de naamloze te volgen tot de laatste stierf, zich niet bewust van de onsterfelijkheid van de naamloze. Ignus, een pyromaniacale magiër die ooit een van de leerlingen van de vorige incarnatie was. Nordom is een modron die werd losgekoppeld van de bijenkorf van zijn soort. Hij worstelt om grip te krijgen op zijn nieuw gevonden onafhankelijkheid en het volgen van de Naamloze geeft hem wat troost. Fall-from-Grace is een kuise succubus - priester die een bordeel runt voor de geneugten van conversatie en sensatie in plaats van de geneugten van het vlees. Vhailor, een geanimeerde harnas bezeten door een dode Mercykiller gewijd aan genadeloze gerechtigheid. Gameplay Bewerken Besturing Bewerken De mortuariumkamer waarin het spel wordt geopend; zichtbaar zijn twee spelerpersonages, een zombie, het onderste menu en het radiale acties-menu. Planescape: Torment is gebouwd op de Infinity Engine van BioWare, die de speler een tweedimensionale wereld biedt waarin spelerspersonages worden bestuurd. Verkenning rond het geschilderde landschap wordt bereikt door op de grond te klikken om te bewegen, of op objecten en karakters om ermee te communiceren. Items en spreuken kunnen worden gebruikt via sneltoetsen, snelle slots "of een radiaal menu, naar voren gebracht door met de rechtermuisknop te klikken. Het spel kan op elk moment worden onderbroken met de spatiebalk. Belangrijkste kenmerken Bewerken Drie klassen (jager, dief, magiër) waar de Naamloze naar believen tussen kan schakelen. Party-gebaseerde gameplay met de Nameless One en maximaal vijf andere personages gekozen uit de zeven potentiële metgezellen. Zes attributen die een impact hebben op conversatie-opties. Geen straf voor het sterven als de naamloze boven het respawning op een andere locatie. De dood is soms zelfs vereist om vooruit te gaan. De uitlijning van The Nameless One verandert afhankelijk van zijn acties in het spel. Deze uitlijning beïnvloedt hoe de Nameless One wordt waargenomen en behandeld door personages die geen speler zijn. Vijf deelbare facties, die elk toegang bieden tot unieke bonussen en items. Aanpassingen Bewerken Een boek met dezelfde naam is geschreven door Ray en Valerie Vallese en uitgebracht door Wizards of the Coast in 1999. [3] De plot van het boek volgt slechts losjes de game, en bevat verschillende wijzigingen en revisies die niet in de game zitten. In het spel is het ontbreken van een naam van de hoofdpersoon bijvoorbeeld een teken van zijn onvolledige staat en een bron van bescherming door anoniem te zijn. Maar in het boek kiest de hoofdpersoon een juiste naam. Voor de heruitgave van de game op een tweede, meer accurate, nieuwigheid geproduceerd door Rhyss Hess werd gebundeld met de game, gebaseerd op het spelscript van Chris Avellone en Colin McComb. [1] Legacy-bewerking In navolging van de aankondiging van Baldur's Gate: Enhanced Edition, kondigde Revisie Games hun voornemen aan om nog meer spellen te maken die zich afspelen in de universums Dungeons & Dragons, in eerste instantie alleen Planescape: Torment. Ze zeiden dat een dergelijke release zou afhangen van het succes van Baldur's Gate: Enhanced Edition. [4] In november 2012 schreef Penny Arcade Report dat Brian Fargo, het hoofd van inXile Entertainment, de rechten op Torment had verworven. [5] In januari 2013 kondigde Brian Fargo aan dat de spirituele opvolger van Planescape: Torment, met de titel Torment: Tides of Numenera, in productie was en zich zou afspelen in het Numenera RPG-universum gecreëerd door Monte Cook. [6] Aanhangwagens Bewerken Planescape Torment Trailer (Fallout 1 CD) Originele Planescape: Torment trailer op de Fallout 1 CD, vanaf 1996 Planescape Torment Opening Cinematic Trailer Opening filmische trailer aan het begin van het spel Planescape Torment trailer 1-0 Door fans gemaakte trailer met gameplay Trivia Bewerken Planescape: Torment moest oorspronkelijk Last Rites worden genoemd [7] Volgens hoofdontwerper Chris Avellone werd Planescape: Torment geïnspireerd door boeken, strips en games, waaronder Archie Comics, The Chronicles of Amber, The Elementals en Shadowrun. [8] Guido Henkel, een van de producenten van Planescape: Torment staat als de naamloze op de coverjas van de game; hij vulde een afwezig model in. [9] Zie ook Bewerken Ontwikkelaars (PS: T) Paaseieren (PS: T) Bugs (PS: T) Planescape: Torment Developer Retrospective Externe links Bewerken Officiële website, gearchiveerd op Planescape Outshine Referenties Bewerken ↑ 1. 0 1. 1 "Planescape: Torment on. Opgehaald op 23 augustus 2011. ↑ "Nieuwe release: Planescape: Torment. Ontvangen 24 maart 2013. ↑ Ray en Valerie Vallese, 1999 Planescape: Torment, uitgegeven door Wizards of the Coast. ISBN 978-0-7869-1527-9 ↑ William Usher, revisie-games willen een vliegtuig maken: Torment HD Remake, in Gaming Blend. 25 maart 2012. ↑ Alec Meer, Pleasure Without Planescape: A New Torment? in Rock, Paper, Shotgun. 3 december 2012. ↑ Alec Meer, Post-Planescape: Fargo onthult de toekomst van kwelling in rock, papier, shotgun. 9 januari 2013. ↑ Beekers, Thomas "Brother None" 30 juli 2007. Tales of Torment, Deel 1. RPGWatch. Gearchiveerd van het origineel op 7 augustus 2009 ... ↑ Park, Andrew (10 oktober 2005. De beste games aller tijden: Planescape: Torment. GameSpot. Gearchiveerd van het origineel op 7 augustus 2009 ... Ontvangen op 27 februari , 2009. ↑ Guido Henkel, wat zit er in een gezicht? blogpost op zijn officiële website. 20 oktober 2011.

Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape: gekweld. Geen login volledige hack mod bluestacks planescape: tormenta. Je me rappelle y avoir joué à l'époque mais pas beaucoup. il faut dire que j'étais encore sur les Fallout (surtout le 2) sorti un an avant et qu'à côté, ce Torment m'est apparu assez vite comme un tourment que j'ai rapidement remisé à la remise. Of, il se trouve que bien souvent la première impression est la bonne -et qu'elle le reste même quand on y revient. Heureusement, pour y revenir, j'ai toujours ma config sous Windows XP avec le dual core, car Torment ne marche pas sous Windows 7. Et en plus, il n'aime pas ma 6770 puisque l'accélération 3D product des artéfacts épouvantables; qu'à cela ne tienne, je joue sans accélération et supporte les dégradés tramés -affreux- d'un jeu qui de toute façon. supporte mal le poids des ans. Premier constat, il s'agit d'un monde bizarre et zekerheid dépaysant, souvent bavard: on est plongé dans une "drôle" d'ambiance avec plus de vragen que de réponses mais on se retrouve invariablement comme le héros amnésique, c'est -à-dire complètement paumé. Le fait qu'on soit. soit-disant "immortel" mais qu'on meurt quand même pour ressusciter à des endroits précis- n'est pas vraiment un avantage: entre ça et le chargement de la sauvegarde précédente, je vois pas la différence ni l'intérêt, surtout qu 'op peut évidemment sauver quand op veut! Le nombre élevé de dialogen ne nous épargne pas les combats, décidément très nombreux: pour un jeu aussi bavard, c'est quand même ballot. En fait, rapidement, tout le monde veut vous tuer ou presque. Et si on ne veut pas vous tuer, on vous demande d'aller dans des endroits où des créatures veulent vous tuer, pas parlementer ni palabrer. Ainsi, expérimenter ce jeu et le comparer avec sa suite spirituelle -ou plutôt son vague héritier en fait- que constitue l'excellent Torment Tides of Numénéra est particulièrement cruel pour Planescape Torment: le monde de Tides of Numénéra est non seulement aussi dépanton payson plus- mais aussi très bien expliqué et ne nous qu'un dixième de tous ces bestrijdt pourris obligatoires. Et encore! En outre, le Numénéra jouit d'un excellent système au tour par tour au lieu du temps réel pausé assez foireux de Planescape Torment dont l'interface générale est d'ailleurs assez mal foutue. Les déplacements et la carte sont particulièrement laborieux, de même que les quêtes elles-mêmes do not une bonne partie sont du pur Fedex plus ou moins déguisé. Op tombe également sur des bugs assez édifiants comme cette taverne que je visite une première fois pour y revenir quelque temps plus tard. Diantre, tous les clients m'attaquent alors à vue sans sommation. en zonder uitleg! putain, le jeu bavard ne veut plus me parler, il veut juste me zigouiller en fait. Tout cela fait. qu'en fait, il n'y a pas grand-choice à tirer de ce Torment, rien pour ainsi dire: la lourdeur omniprésente de l'interface, le monde abscons, l'histoire peu motivante, le bavardage inutile et les combats incessants ont raison de n'importe qui. Si vous voulez faire un Torment, ne vous trompez pas, faites celui d'Inxile Entertainment, délicieusement rétro mais pas trop et beaucoup plus, immensément plus intéressant et fascinant.

Planescape: Torment is een rollenspel-videogame ontwikkeld door Black Isle Studios en uitgegeven door Interplay Entertainment. Planescape: Torment werd uitgebracht op 12 december 1999 exclusief voor Microsoft Windows-pc's. Het speelt zich af op locaties uit het multiversum van Planescape, een fantasy-campagne-instelling Advanced Dungeons & Dragons (AD&D). De game-engine is een aangepaste versie van de Infinity Engine, die ook werd gebruikt voor BioWares Baldurs Gate, een eerdere AD & D-game die zich afspeelt in de Forgotten Realms. Over het spel Sigil ... Een plek met poorten die overal in het bestaan ​​leiden, op voorwaarde dat je de juiste sleutel hebt. Het is een neutrale grond en een waterpoel voor races over het multiversum, allemaal onder de waakzame schaduw van de Vrouwe van Pijn, de enigmatische heerser van de stad. Het is een plaats waar het woord machtiger is dan het zwaard, waar het denken de realiteit definieert, waar geloof de kracht heeft om werelden te hervormen en de natuurwetten te veranderen ... Maar er is veel meer dan alleen Sigil. Ga de stad uit en daar zijn de vliegtuigen zelf: de troon van de goden, het slagveld van de eeuwige Bloedoorlog, en de thuisbasis van meer gruwelen en wonderen dan ooit bestaan ​​op een Prime Material World. Er zijn genoeg kruistochten, exploits, schatten en mysteries om een ​​groep avonturiers nog eeuwenlang bezig te houden. Hoe dan ook, het enige dat nodig is, is de juiste deur, dus stap recht door! Haal nog meer uit de geweldige Planescape: Torment met deze modsgids Planescape: Torment ScreenShots Planescape: Torment Systeemvereisten Minimale vereisten Besturingssysteem: Windows 95/98 (en minimaal XP in de compatibiliteitsmodus) Processor: 200 MHz CPU met MMX RAM-geheugen : 32 MB RAM-videokaart: 4 MB videokaart DirectX: DirectX 6. 1 Ruimte op harde schijf: 650 MB PC-vereisten voor de versie “Good Old Games” Besturingssysteem: Windows XP of Windows Vista Processor: 1 GHz Processor (1,4 GHz aanbevolen) RAM-geheugen: 256 MB RAM (512 aanbevolen) Video: 3D grafische kaart compatibel met DirectX 7 (compatibel met DirectX 9 aanbevolen) Muis, toetsenbord. Opmerking: deze spelversie (GOG) is compatibel met Windows XP, Vista, 7, 8 Planescape: Torment Direct Download Bestandsgrootte van link: 1. 09 GiB Planescape: Torment GOG Gratis download Als u problemen ondervindt met de downloadlink, moet u µTorrent installeren of bijwerken JE KUNT HET HIER KRIJGEN Vergeet niet om bedankt te zeggen, help ons ook onze site te verspreiden via share / like / bookmark. Verbroken links gevonden? Laat het ons weten. Als je ook een link hebt gevonden die niet beschikbaar is, even geduld, we zullen updaten zodra deze beschikbaar is.

Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape: torrentfreak. Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape: tourmente. Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape: torrent-sites. Geen login Volledige hack Mod Bluestacks Planescape: torrent zoeken. Planescape: Torment De boxart van het spel, met The Nameless One zoals gespeeld door producent Guido Henkel Ontwikkelaar (s) Black Isle Studios Uitgever (s) Interplay Entertainment Producent (en) Guido Henkel Kenneth Lee Ontwerper (s) Chris Avellone Programmeur (s) Dan Spitzley kunstenaar (s) Tim Donley schrijver (s) Chris Avellone componist (en) Mark Morgan Engine Infinity Engine Platform (s) Microsoft Windows, Linux, macOS, Android, iOS, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One Release 12 december 1999 Verbeterde editie Windows, macOS, Linux, iOS, Android 11 april 2017 Switch, PS4, Xbox One 15 oktober 2019 Genre (s) Rollenspel videogamemodus (en) Singleplayer Planescape: Torment is een rollenspel-videogame ontwikkeld door Black Isle Studios en uitgegeven door Interplay Entertainment. De game is uitgebracht voor Microsoft Windows op 12 december 1999 en speelt zich af op locaties uit het multiversum van Planescape, een fantasycampagne-instelling Dungeons & Dragons (D&D). De engine van de game is een aangepaste versie van de Infinity Engine, die werd gebruikt voor Baldur's Gate van BioWare, een eerdere D & D-game die zich afspeelt in de Forgotten Realms. Planescape: Torment is voornamelijk verhaalgestuurd, waarbij gevechten niet prominent aanwezig zijn. De hoofdpersoon, bekend als The Nameless One, is een onsterfelijke man die alles vergeet als hij wordt gedood. De game richt zich op zijn reis door de stad Sigil en andere vliegtuigen om zijn herinneringen aan deze vorige levens terug te winnen en te ontdekken waarom hij überhaupt onsterfelijk is gemaakt. Verschillende personages in het spel kunnen The Nameless One vergezellen op zijn reis; de meeste van deze personages zijn hem in het verleden tegengekomen of op een of andere manier door zijn acties beïnvloed. De game was geen commercieel succes, maar kreeg veel lof en is sindsdien een cultklassieker geworden.Volgens journalisten van videogames het beste rollenspel van 1999, werd het geprezen om zijn meeslepende dialoog, om de duistere en relatief obscure Planescape-setting, en om de unieke persoonlijkheid van de hoofdrolspeler, die veel kenmerken van traditionele rollenspelgames ontweek . Het wordt beschouwd als een van de beste videogames aller tijden en blijft aandacht krijgen lang na de release. Een verbeterde versie, met verbeteringen gemaakt voor moderne platforms, werd gemaakt door Beamdog en uitgebracht voor Windows, Linux, macOS, Android en iOS in april 2017, en voor Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One in oktober 2019. Gameplay [bewerken] De mortuariumkamer waarin het spel wordt geopend; zichtbaar zijn twee spelerpersonages, een zombie, het onderste menu en het radiale acties-menu. Planescape: Torment is gebouwd op de Infinity Engine van BioWare, die de speler een vooraf weergegeven wereld biedt in een isometrisch perspectief waarin spelersfiguren worden bestuurd. [1] 2] De rollenspelregelset van de game is gebaseerd op die van Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition. [3] In Planescape: Torment neemt de speler de rol aan van "The Nameless One. Een onsterfelijke man met geheugenverlies op een zoektocht naar waarom. [4] Verkenning rond het geschilderde landschap wordt bereikt door op de grond te klikken om te bewegen, of op objecten en karakters om ermee te communiceren. [5] Items en spreuken kunnen worden gebruikt via sneltoetsen, snelle slots "of een radiaal menu. [6] Een alternatief voor pantsering is het gebruik van magische tatoeages, die kunnen worden toegepast op The Nameless One en bepaalde andere personages om hun vaardigheden te verbeteren. [7] Het spel begint met het maken van personages, waarbij de speler attribuutpunten, zoals kracht, intelligentie en charisma, toekent aan The Nameless One. [8] 9] The Nameless One start het spel als een vechtersklasse, maar de speler kan het later vrijelijk veranderen in een dief of tovenaar. [5] De speler kan tijdens het spel metgezellen werven om lid te worden van de partij. Er zijn zeven potentiële metgezellen, maar slechts een maximum van vijf kan The Nameless One op elk willekeurig moment vergezellen. Er is een frequent gesprek tussen de leden van de partij, die zowel willekeurig als tijdens gesprekken met andere niet-spelersfiguren plaatsvindt. [9] De gameplay richt zich vaak op het oplossen van quests via dialoog in plaats van te bestrijden, en veel van de gevechtsontmoetingen van de game kunnen worden opgelost of vermeden door dialoog of stealth. [9] 10] The Nameless One heeft een dagboek bij, waarmee de speler de vele missies en subplots van het spel kan bijhouden. [3] Omdat The Nameless One onsterfelijk is, legt het opraken van gezondheidspunten meestal geen straf op dan op een andere locatie te respawnen. [11] Planescape: Torment gebruikt het D & D-karakteruitlijningssysteem, waarin het ethische en morele perspectief en de filosofie van een personage worden bepaald op basis van de assen van "goed versus kwaad" en "wet versus chaos" met neutraliteit die de twee tegengestelde kanten overbrugt. In Planescape: Torment begint The Nameless One als "echte neutraal" maar kan stapsgewijs worden gewijzigd op basis van de acties van het personage in het spel, waarbij de reacties van de niet-spelerspersonages van het spel verschillen op basis van zijn uitlijning. [1] 3] 12] 13] Synopsis [bewerken] Instelling [bewerken] Planescape: Torment speelt zich af in het Planescape "multiversum. 4] een Dungeons & Dragons campagne-instelling die bestaat uit verschillende bestaansgebieden, de wezens die erin leven (zoals duivels, modrons en goden) en de eigenschappen van de magie die infuseert elk vliegtuig. [14] Een groot deel van Planescape: Torment vindt plaats in Sigil, 14] een grote stad bovenop een oneindig hoge spits in het midden van het multiversum, 15] die de vliegtuigen met elkaar verbindt via een reeks van [3] De stad staat onder toezicht van de krachtige Lady of Pain, terwijl verschillende facties verschillende functies van de stad besturen die verband houden met het wereldbeeld van elke groep, waarbij The Nameless One tijdens het spel met meerdere van deze facties kan meedoen. gaat uiteindelijk verder naar andere vliegtuigen, zoals Baator en Carceri, waar The Nameless One meer over zijn verleden blijft ontdekken. Tijdens de game leert The Nameless One langzaam over zijn vorige incarnaties en de invloed die ze hebben gehad op th e wereld. [9] Tekens [bewerken] Planescape: de hoofdrolspeler van Torment staat bekend als The Nameless One, een man die duizenden jaren lang met onsterfelijkheid vervloekt is. [16] Elke keer als hij sterft, sterft er een andere persoon in het multiversum om zijn opstanding te voeden. Bij de wedergeboorte heeft The Nameless One weinig tot geen herinnering aan zijn vorige leven, en vaak met een geheel andere persoonlijkheid dan voorheen. [17] Wanneer het spel begint, ontwaakt The Nameless One in een mortuarium als gevolg van zijn laatste dood. Hij gaat vervolgens op een zoektocht om te ontdekken hoe hij stierf en waarom hij onsterfelijk is, ook in de hoop dat het avontuur hem zal helpen herinneringen aan zijn vorige incarnaties terug te krijgen. Tijdens zijn zoektocht ontmoet The Nameless One verschillende personages die met hem mee kunnen als metgezellen: Morte, Annah-of-the-Shadows, Dak'kon, Ignus, Nordom, Fall-From-Grace en Vhailor. Deze speelbare personages kunnen ook communiceren met de Nameless One om de plot van het spel te bevorderen. [18] Morte is een cynische zwevende schedel oorspronkelijk uit de Pillar of Skulls in Baator. Hij wordt geïntroduceerd aan het begin van het spel in het mortuarium. [17] Morte volgt loyaal The Nameless One, deels uit schuld voor het veroorzaken van de dood van sommige van zijn vorige incarnaties. [19] The Nameless One ontmoet Annah-of-the-Shadows, een jonge en brutale tiefling, 17] buiten het mortuarium, 17], maar ze voegt zich pas later in de game bij de groep. Dak'kon is een githzerai, die ooit een eed aflegde om The Nameless One tot zijn dood te helpen, maar voor eeuwig tot slaaf werd gemaakt omdat hij niet wist dat hij onsterfelijk was. [17] Ignus is een pyromaanachtig wezen dat ooit een leerling was van een van de vorige incarnaties van The Nameless One. [17] In het Rubikon Dungeon Construct, 17] kan de naamloze Nordom vinden, een modron die losgekoppeld is van de bijenkorf van zijn soort. [17] Fall-From-Grace is een succubus die optreedt als eigenaar van het bordeel van Slaking Intellectual Lusts in Sigil; in tegenstelling tot andere succubi is ze niet geïnteresseerd in het verleiden van stervelingen. [14] 17] Vhailor, gevonden onder de stad Curst op het vlak van de Outlands, is in wezen een geanimeerde wapenrusting gewijd aan genadeloze gerechtigheid. [17] Plot [bewerken] Het spel begint wanneer The Nameless One wakker wordt in een mortuarium. [3] 16] Hij wordt onmiddellijk benaderd door een zwevende schedel, genaamd Morte, die advies geeft over hoe te ontsnappen. [14] Morte leest ook de tatoeages op de rug van The Nameless One, die daar werden geïnkt als herinneringen door een eerdere incarnatie van zichzelf, die instructies bevatten om een ​​man te vinden met de naam Pharod. [17] Na een gesprek met de geest van zijn voormalige geliefde, Deionarra, en voorbijgaande slaafse ondoden die in het mortuarium werken, vertrekt The Nameless One om de sloppenwijken van Sigil te verkennen. [9] Hij vindt Pharod, die het hoofd is van een ondergronds dorp van aaseters, en wordt gevraagd om een ​​magische bronzen bol voor hem op te halen voordat hij antwoorden zal geven. [17] Na terugkeer doet Pharod dit en geeft hem verdere hints om zijn vergeten verleden samen te voegen. [17] Later leert The Nameless One van een krachtige tovenaar genaamd Lothar dat de nachtelijke heks Ravel Puzzlewell zijn onsterfelijkheid veroorzaakte, 17] maar dat ze gevangen zit in een magisch doolhof voor het plegen van misdaden tegen de Vrouwe van Pijn. [17] De naamloze vindt uiteindelijk een portaal om het doolhof binnen te gaan, maar beseft dat het een stuk Ravel vereist om het te activeren; hiervoor lokaliseert hij een dochter van haar en neemt druppels van haar bloed. [17] Eenmaal in het doolhof praat The Nameless One met Ravel, die hem vraagt: "Wat kan de aard van een man veranderen. Een vraag die een prominente rol speelt in het spel. [17] 19] Ravel is tevreden met het antwoord van The Nameless One. omdat hij zijn eigen gedachten aanbiedt; ze beweert dat ze in het verleden veel mannen heeft vermoord die, in plaats van hun eigen antwoorden te geven, probeerden te raden wat haar antwoord, waarvan zij aannamen dat het het enige antwoord was, zou kunnen zijn. [17] Zoals het gesprek vordert, legt Ravel uit dat een incarnatie uit het verleden van The Nameless One haar had gevraagd hem onsterfelijk te maken. [17] Het ritueel dat ze uitvoerde, was echter gebrekkig, waardoor The Nameless One het risico loopt zijn geheugen te verliezen telkens als hij sterft. [17] Ze onthult ook dat de sterfelijkheid die ze van hem scheidde niet was vernietigd, en dat zolang hij leefde, zijn sterfelijkheid nog steeds ergens intact moet zijn. [17] Niet wetend waar het is, suggereert ze dat de gevallen deva Trias het misschien zou weten. [17] Ravel probeert vervolgens The Nameless One en zijn partij daar met geweld te houden, waarbij ze haar in de strijd moeten verslaan. [17] Nadat ze dit hebben gedaan en het doolhof hebben verlaten, blijkt Ravel haar dood te hebben vervalst. Een wezen dat bekend staat als The Transcendent One verschijnt dan en bestrijdt ook Ravel na een kort gesprek, dat haar echt doodt. [17] Het portaal dat The Nameless One en zijn partij in het doolhof hebben gevonden, brengt hen naar de stad Curst, een poortstad aan de grens van de Outlands en Carceri, om Trias te vinden. The Nameless One vindt hem op magische wijze gevangen onder Curst en biedt aan hem te helpen in ruil voor antwoorden. Daarbij beweert Trias dan niet te weten waar de sterfelijkheid van De Naamloze ligt, maar wijst hem in een andere richting. [17] De Naamloze bezoekt vervolgens de Outlands en Baator, waar hij leert dat zijn sterfelijkheid ligt in een plaats die bekend staat als de Fortress of Regrets, en dat alleen Trias weet hoe er toegang toe is. [17] Ondertussen is Curst echter van de grens van de Outlands naar het naburige chaotische vlak van Carceri "gegleden" vanwege de chaos die Trias losliet nadat The Nameless One hem bevrijdde. [17] Na gevechten door de stad tegen grote groepen demonen, bereiken The Nameless One en zijn partij Trias, tegen wie ze ook vechten. Nadat Trias voldoende is verzwakt door gevechten, vertelt hij The Nameless One dat het portaal naar het Fortress of Regrets zich in het mortuarium van Sigil bevindt, direct naast waar The Nameless One ontwaakte. [17] In de Fortress of Regrets ontmoet The Nameless One drie van zijn vorige incarnaties: een praktische, een goede en een paranoïde. De naamloze leert dat de 'goede' incarnatie de oorspronkelijke man was die onsterfelijk werd gemaakt door Ravel, en leert dat hij onmetelijk vreselijke zonden in zijn leven had begaan. Zich realiserend dat hij zou moeten dienen in de Bloedoorlog, een eeuwige oorlog tussen demonen en duivels, probeerde hij, wanneer hij sterft, de dood zo lang mogelijk uit te stellen om zijn daden goed te maken. [17] Na het versmelten met zijn vorige incarnaties door ze te overtuigen of te bestrijden en al hun gecombineerde ervaring en kennis op te doen, confronteert The Nameless One zijn sterfelijkheid, die wordt belichaamd als The Transcendent One. [17] The Transcendent One onthult dat hij sinds hij gescheiden is van The Nameless One, van zijn vrijheid heeft genoten en heeft geprobeerd aanwijzingen te wissen die The Nameless One ertoe kunnen brengen de waarheid te ontdekken. [17] Afhankelijk van de keuze van de speler, doodt The Nameless One ofwel The Transcendent One door middel van gevechten of overtuigt hij ervan zich weer bij hem te voegen, waarbij beide opties uiteindelijk een einde maken aan zijn onsterfelijkheid. [17] In de laatste scène van de game wordt The Nameless One wakker in de buurt van een slagveld van Blood War, pakt een foelie op en loopt naar het conflict zoals oorspronkelijk was bedoeld. Ontwikkeling [bewerken] In 1997 produceerden de ontwerpers van de game een document van 47 pagina's dat het uitgangspunt en de visie van de game schetste en werd gebruikt om het idee bij Interplay te pitchen. [20] Aanvankelijk zou het spel Last Rites worden genoemd, 21] en ze beschreven het spel als "avant-garde" fantasie om het te onderscheiden van hoge fantasie. Het document bevat ook conceptillustraties voor personages en spelonderdelen. [20] Het was een van de drie Planescape-spellen die destijds door Black Isle werd ontwikkeld, samen met een PlayStation-game van Colin McComb op basis van FromSoftware's King's Field en een pc-game van Zeb Cook; de andere twee werden geannuleerd en alleen Last Rites werd uitgebracht als Torment. [22] McComb, een van de ontwerpers van de algehele Planescape-setting, sloot zich aan bij het Torment-project nadat zijn spel was uitgevallen. [23] Planescape Torment wil zijn spelers het gevoel geven dat ze een geschiedenis opgraven (het vergeten verleden van de avatar) terwijl ze, min of meer naar believen, een enorme en bizarre uitvinding verkennen. Diane Carr, Game Studies [3] Vanaf het begin waren de ontwerpers van Planescape: Torment van plan traditionele conventies van rollenspellen uit te dagen: de game bevat geen draken, elfjes, kabouters of andere veel voorkomende fantasieraces; er zijn slechts drie zwaarden; de ratten in het spel kunnen behoorlijk uitdagend zijn om te verslaan; en de ondoden blijken soms meer sympathiek te zijn dan mensen. [16] 19] De ontwerpers legden uit dat de meeste RPG's de neiging hebben een "juiste" benadering te hebben bij het oplossen van problemen, wat bijna altijd de moreel goede aanpak is. [20] Ze noemden dit "voorspelbaar en dom" en wilden een spel maken met een grotere morele flexibiliteit, waarbij een bepaald probleem misschien "twee fouten of twee rechten" zou hebben. 20] De belangrijkste zoektocht gaat niet over het redden van de wereld, maar over begrip De naamloze en zijn onsterfelijkheid. [20] Dood (van de hoofdpersoon of zijn metgezellen) is vaak slechts een kleine belemmering en soms zelfs noodzakelijk. [2] 9] 20] 24] Hoofdontwerper en schrijver Chris Avellone in 2009 Volgens hoofdontwerper en schrijver Chris Avellone werd Planescape: Torment geïnspireerd door boeken, strips en games, waaronder Archie Comics, The Chronicles of Amber, The Elementals en Shadowrun. [25] Het overzicht van 1997 van de game verwijst ook naar The Lord of the Rings om enkele personages te beschrijven. [20] Terwijl hij aan Planescape werkte: Torment, werkte Avellone tegelijkertijd aan Fallout 2. [21] In een interview uit 2007 zegt hij dat Fallout 2 hem hielp de mogelijkheden van dialoog in Planescape: Torment te heroverwegen (en in latere spellen was hij betrokken bij, waaronder Neverwinter Nights 2. 19] Producent Guido Henkel gaf commentaar op het nemen van vrijheden met de AD & D-regels door ze te vereenvoudigen: ik denk dat we de AD & D-regels nog steeds zeer serieus nemen en we volgen die regels. We nemen de vrijheid om een ​​deel van de 'overhead. 26] De credits van het spel noemen ook Final Fantasy VII als inspiratie. [27] Avellone merkte op dat veel van de ideeën in het spel alleen via tekst hadden kunnen worden gecommuniceerd, simpelweg omdat niemand het budget of de middelen zou hebben om veel van deze fantasiewerken volledig te realiseren via tv of films. 28] Uiteindelijk heeft Avellone enkele spijt van de zware focus van de game op dialoog, omdat hij vindt dat dit de algemene spelmechanica, met name het vechtsysteem, verstoorde. [19] 29] Het script van de game bevat ongeveer 800, 000 woorden, 30] nadat vroege previews hadden aangegeven dat de game zou slechts ongeveer 20 uur duren. [13] In verschillende interviews verklaarde producent Guido Henkel dat hij steeds meer gefrustreerd raakte door de druk die het management van Interplay op het ontwikkelingsteam uitoefende na het eerste openbare aanbod van Interplay. [31] 32] Hoewel slechts een paar extra subplots en personages moesten worden weggegooid om de geplande releasedatum te halen, beschuldigde hij het management van Interplay van het negeren van het ontwikkelingsteam met betrekking tot zaken als pakketontwerp en marketing. [31] Henkel zei dat het zijn hoofddoel was om te voorkomen dat de game "kreupel" werd voordat hij Interplay verliet toen de game de bètastatus bereikte. [32] Hij beweerde ook dat zijn algehele invloed op het spel groter was dan die van Avellone, Eric Campanella of Dave Maldonaldo, maar omdat een producent vaak impopulaire beslissingen moet nemen, werd zijn rol later gebagatelliseerd. [32] In 2011 onthulde Henkel ook dat het gezicht van The Nameless One op de doos van de speldoos gebaseerd is op zijn echte gezicht, omdat het model dat de dag vóór de coverfotoshoot gepland stond op de achterkant van de doos zou verschijnen over een planningsconflict, dus werd Guido Henkel voorgesteld zijn gezicht te gebruiken. [33] Make-up duurde ongeveer twee uur en fotografie duurde 45 minuten, zei Henkel: Mijn gezicht was rood als een biet en verbrandde de rest van de dag, vanwege het oplosmiddel dat werd gebruikt om de apparaten te verwijderen. Toch was het allemaal de moeite waard. 33] De game maakte gebruik van de Infinity Engine, een game-engine die oorspronkelijk door BioWare is ontwikkeld voor Baldur's Gate. [2] 14] Planescape: Torment werd echter ontwikkeld met behulp van de Infinity Engine voordat Baldur's Gate werd vrijgegeven, waardoor de acceptatie van de motor in de markt nog onbekend was. [34] Black Isle heeft de motor aangepast aan het spel. Speelbare personages konden bijvoorbeeld worden uitgevoerd en zowel de sprites als de achtergronden van tekens waren groter en gedetailleerder. [34] De grotere omvang en details werden bereikt door het perspectief dichter bij de grond te brengen. [1] Magie was ook een belangrijk onderdeel van het ontwerp van de game, en een team van vier ontwerpers werkte uitsluitend aan de visuals en mechanica van spreuken. [35] Naast officiële lokalisaties, bijvoorbeeld die van CD Projekt voor de Poolse markt, ontwikkelden 36] 37] fancommunity's Spaanse, Hongaarse en Italiaanse fanvertalingen van het spel. [38] 39] 40] Toen Interplay de ondersteuning voor Planescape: Torment liet vallen na de officiële 1. 1 patch, werden verschillende nog niet gerepareerde bugs gecorrigeerd door onofficiële patches die door de fans waren gemaakt. [41] 42] Andere mods voegen items en speurtochten toe die zijn weggelaten uit de definitieve versie van het spel of nieuwe functies zoals breedbeeldondersteuning. [43] 44] 45] Aanvankelijk huurde Interplay de donkere muzikant Lustmord in om de muzikale score voor de game te creëren. Hij werkte vier maanden aan het project en schreef meer dan 40 originele stukken. Slechts zes weken voordat de game uitkwam, was een van de producers echter van mening veranderd over de muzikale richting van de game, die wilde dat het minder ambient en "meer in de trant van John Williams klonk. Zijn eerste keer dat hij aan een videogame werkte project, beschouwde Lustmord de ervaring als "verschrikkelijk" om uiteindelijk sommige elementen uit de score in zijn album, Metavoid, uit 2001 te hergebruiken. [46] Omdat een vervangende soundtrack snel moest worden gedaan, reikte Interplay toen contact op met Mark Morgan, die aan andere Black had gewerkt Er zijn twee extra thema's geschreven door Richard Band. [47] De cast van de acteurs van de game omvatte Michael T. Weiss, Sheena Easton, Rob Paulsen, Mitch Pileggi, Dan Castellaneta en Tony Jay. [48 ] Na de release van de game prees een recensent voor Game Revolution het geluid en zei: "Als je in een drukke stad bent, klinkt het als een drukke stad. Loop langs een bar en je hoort het geluid van de dronken bezoekers in de stad Wandel bij een slavenveiling en je hoort de veilingmeester roepen. Ga naar een feest in de festivalzaal en het klinkt net als een feest. Dezelfde recensent zei ook: "Planescape heeft zo ongeveer het beste geluid dat ik ooit heb gemaakt" gehoord in een spel. 49] IGN gaf het geluid 8. 5 van de 10 [14] en merkte op dat "De game fantastische spraak- en geluidseffecten heeft, maar wat indrukwekkender is, is de manier waarop ze in- en uitfaden, afhankelijk van hoe dicht je bij ze staat 14] Aanpassingen [bewerken] Een boek met dezelfde naam werd geschreven door Ray en Valerie Vallese en uitgebracht door Wizards of the Coast in 1999. [50] De plot van het boek volgt het spel slechts losjes; in het spel is het ontbreken van een naam van de hoofdpersoon bijvoorbeeld een teken van zijn onvolledige staat en een bron van bescherming door anoniem te zijn. [17] In het boek kiest de hoofdpersoon een juiste naam. Voor de heruitgave van 2010 op de game, werd een tweede, meer accurate, nieuwkomer geproduceerd door Rhyss Hess meegeleverd, gebaseerd op het spelscript van Chris Avellone en Colin McComb. [51] Receptie [bewerken] Ontvangst Verzamelde score Verzamelscore Score Metacritic 91/100 [52] Beoordelingsscores Publicatiescore AllGame [53] Eurogamer 7/10 [11] 8/10 (na patch) Game Revolution A− [49] GamePro [4] GameSpot 9. 0 / 10 [1] GameSpy 90/100 [9] IGN 9. 2/10 [14] PC Gamer (VS) 93% 8] PC Zone 8. 7/10 [54] zet aan tot PC Gaming 4/5 [10] Next Generation [13] Prijzen Publicatie Award Computer Gaming Wereld RPG van het jaar (1999) 55] GameSpot RPG van het jaar (1999) 56] IGN Vault-netwerkspel van het jaar (1999) 57] Beste mannelijke hoofdrolspeler van Eurogamer (2000) 58] PC Gamer US Game of the Month (2000) 8] GameSpy Hall of Fame (2004) 59] GameSpot Greatest Games aller tijden (2005) 25] Gamasutra Quantum Leap Award (2006) 60] IGN 71e in de Top 100 Games of All Time (2007) 61] PC Gamer 9e in de Top 100 Games aller tijden (2008) 62] Game Informer 188e in de Top 200 Games aller tijden (2009) 63] Bit-tech 30 pc-games om te spelen voordat je sterft ( 2009) 64] PC Gamer Beste RPG aller tijden (2015) 65] Planescape: Torment kreeg brede kritieken bij de release. [52] De recensent van GameSpot verklaarde: "Het is duidelijk het beste traditionele computer-rollenspel van het jaar. 1] een opmerking die de website later zou uitbreiden tot" een van de beste ooit. 25] Allen Rausch, die schreef voor GameSpy's retrospectieve "A History of D&D Video Games" uit 2004, merkte op dat Black Isle Studios "ver boven de top ging voor deze, het creëren van een uiterst unieke ervaring die nog nooit geëvenaard is door een RPG sinds 66] De gameplay werd vaak vergeleken met Baldur's Gate, een andere Interplay-game die dezelfde engine gebruikte als Planescape: Torment. [49] 53] 67] Robert Mayer van Computer Games Magazine merkte op dat het "een donkere en interessante game was. Er is veel macabere humor, een aantal nogal afwijkende seksuele referenties en genoeg gekheid om de toegewijden van Tolkienesque-fantasie naar hun kopieën van The Hobbit te sturen. 68] Kieron Gillen van PC Gamer UK merkte op dat "Planescape: Torment iconoclastisch probeert te zijn in de meest stereotiepe genres. We juichen het toe. 69] Het uitgangspunt en het schrijven van de game werden hartelijk ontvangen; 9] een recensie in de New York Times merkte op: "Het detailniveau en de emotionele impact van het spel hebben sommige spelers ertoe aangezet om naar literaire gelijken te zoeken. 7] Recensenten waren tevreden met de mogelijkheid om de reis van hun personage vorm te geven zoals zij dat wilden. [49 ] In 2005 verklaarde GameSpot: "Planescape: Torment heeft misschien wel de beste implementatie van het spelen van een kwaadaardig personage dat ooit tot nu toe in een computer of videogame is verschenen. 25] De zwaar getatoeëerde, egocentrische en potentieel zelfzuchtige Nameless One werd verwelkomd als een verandering van tempo van de conventionele RPG-held, die als een voorspelbare goedmaker werd beschouwd. [1] 25] Recensenten hebben ook ingestemd met het vermogen van de hoofdpersoon om nieuwe krachten te verwerven door vorige levens te "herinneren". [1] 14] De donkere en gevarieerde weergave van de D & D-setting van Planescape werd geprezen als een frisse afwijking van de traditionele hoge fantasie van computer-rollenspellen. [4] 14] Een recensie in Next Generation prees het spel, zeggend: "Torment biedt de beste RPG-gameplay die iedereen in de winkelrekken kan vinden, zonder twijfel. 13] Uros Jojic van Actiontrip merkte op dat" Planescape: Torment bewijst dat het mogelijk is om een ​​inventief, leuk en verfrissend spel te maken in deze "zee van klonen. Het creëren van een computereditie van Planescape-systeem is een andere overwinning voor Black Isle Studios. 70] In een artikel in Game Studies uit maart 2000 noemde Diane Carr de setting van de game" een freakshow, een lang verhaal, een dierentuin en een kast met spraakzame nieuwsgierigheden "en beschreven de wezens en monsters in het spel als" grotesk in plaats van eng. 3] Cindy Yans van Computer Games Magazine beschrijft de setting als "een wereld waar kennis en gedachten meer macht hebben dan het zwaard. Geloof heeft de mogelijkheid om werelden te hervormen, krachten te doden en te doen herleven en de wetten van de fysica te veranderen. 71] Cindy Vanous van Computer Games Magazine merkt op dat "Bestiary van Planescape legioenen van het onbekende bevat, en het landschap is een steeds veranderend wandtapijt van het bizarre. 71] Planescape: Torment is het eerste videospel dat zich afspeelt in het Planescape-universum. [34] De grenzen van Planescape Torment zijn ongrijpbaar. Zelfs kleine keuzes hebben meerdere en onvoorspelbare resultaten, die spelers leiden tot incidenten, confrontaties of tot niet veel. De game is bestand tegen resolutie of zelfs begrip. Een kruipende tekst zoals Planescape Torment stuitert wanneer je het probeert vast te spijkeren, het is bestand tegen totalisatie. Het heeft zijn momenten van "haast" en van confrontatie, maar het wil worden genoten, ronddwalen in het gezelschap van gewapende metgezellen. - Diane Carr [3] De technische aspecten van het spel werden ook geprezen. Hoewel Planescape: Torment's standaard 640x480 resolutie tegen de tijd van de release eind 1999 niet als bijzonder geavanceerd werd beschouwd, waren 11] recensenten tevreden met het kunstontwerp en de kleur van de omgevingen. [4] 14] Het geluid en de muziek van de game werden beschreven als "ruim boven de norm" en "super. 6] en een recensent verklaarde dat zijn enige klacht over de muziek was dat" er niet genoeg van was. 11] Een andere recensent zei dat Planescape: Torment 'zo ongeveer het beste geluid' had dat ze in een videogame hadden gehoord. [49] GamePro vermeld. de personages praten met het talent van echte professionele stemacteurs tijdens cruciale stukjes dialoog. 4] De graphics van de game werden redelijk goed ontvangen, met aanzetten tot PC Gaming dat "de graphics] een beetje flauw kunnen zijn, hoewel sommige van de spreukeffecten er zeker heel goed uitzien. 10] een statement echode in NextGen waarin stond dat" mind- blazende spreukeffecten. zal je herinneren aan een tweedimensionale Final Fantasy-game. 13] De interface van de game ontving positieve opmerkingen. De Amerikaanse editie van PC Gamer gaf commentaar op de automap, die automatisch belangrijke locaties markeerde en de gebruiker toestond aangepaste notities toe te voegen, en op het journaal, dat voltooide quests scheidde van onafgemaakte quests. [8] PC Gamer roemde ook de fijnafstemming van de Infinity Engine, zoals het gebruik van een radiaal menu, waardoor de speler zich op het spel kon blijven concentreren in plaats van meerdere schermen te beheren en 'te knoeien met vensters en knoppen. 8. we werden weggevaagd door Planescape: Torment. Het was niet de effectieve motor, demente personages of weelderige landen die ons wonnen. Het was de rijke verhaallijn. Dit verhaal is meer een weerspiegeling van je ware zelf dan welk spel ooit gemaakt. - Darren Gladstone en Nikki Douglas [10] Kritiek op het spel was minimaal en problemen werden over het algemeen beschreven als klein, 1] 49] maar omvatten klachten over lange laadtijden op computers van de dag, 49] of het spel vertraagde tijdens het gevecht. [10] Bugs waren verantwoordelijk voor het vertragen van het spel toen tegelijkertijd een hoog niveau van grafische middelen op het scherm stond, maar er werd gemeld dat er een oplossing was uitgebracht die het probleem oploste. [9] 53] Allgame 's Derek Williams beschouwde het gevecht van de game als simplistisch (met een vergelijking met Diablo), wat de game te gemakkelijk maakte. [53] De meest negatieve hoofdrecensie kwam van Eurogamer, die de game zeven van de tien gaf (en deze later verhoogde naar acht toen de game werd gepatcht. 11] Hun recensent uitte afkeer van de onsterfelijkheid van het personage van de speler en zei dat het maakte het leven van personages "goedkoop en betekenisloos. 11] hoewel andere beoordelingen dit aspect verwelkomden en zeiden dat het" perfect geïmplementeerd "was en het spel niet eenvoudiger maakte. [1] 14] 53] Eurogamer keurde ook de hoeveelheid ervaring af die werd later in de game beloond voor bepaalde dialogen. [11] Andere beoordelingen noemden dit echter als een van de belangrijkste dingen die Planescape hebben verhoogd: Torment boven het standaard RPG-formaat. [1] 9] 62] Sommige recensenten bekritiseerden ook de pathfinding van de game AI als "minder dan indrukwekkend. 13] Awards en onderscheidingen [bewerken] Planescape: Torment ontving verschillende Editor's Choice awards, 1] 14] 72] werd uitgeroepen tot RPG van het jaar voor 1999 door zowel GameSpot als Computer Gaming World, 55] 56] en won de Vault Network's Game of the Year voor 1999. [57] PC Gamer US heeft Planescape: Torment "Game of the Month" genoemd in hun uitgave van maart 2000 (het nummer waarin de review van de game verscheen. 8] Het tijdschrift heeft ook Torment genomineerd voor de prijs "Best Roleplaying Game" uit 1999, die uiteindelijk ging naar System Shock 2. [73] Planescape: Torment wordt beschouwd als een van de beste videogames aller tijden [25] 59] 61] 61] 62] 74] 75] 76] 77] 78] en heeft een cult-aanhang aangetrokken. [12] 79] 80] In 2006 nam The A. V. Club Planescape: Torment op in hun lijst van "11 van de vreemdste momenten van Video Gaming" vanwege het gebruik van de game door de dood als middel om de plot te verbeteren. [24] In 2006 vroegen Gamasutra professionals in de videogamebranche met de vraag: welke rollenspel over de hele geschiedenis van het genre denk je dat de grootste 'grote sprong voorwaarts' heeft gemaakt en waarom. 81] Planescape: Torment werd na Fallout tweede en eindigde daarmee met een "Quantum Leap Award. 60] De game kreeg ook een eervolle vermelding voor dezelfde prijzen in de categorie" Storytelling ". [82] In december 2008 vermeldde IGN het als 8e van de 10 in een lijst van "Franchises We Want Resurrected" 83] en prees het spel als "het beste in schrijven en karakteriseren van games". 83] In 2009 nam Bit-tech Planescape: Torment op in hun lijst met "30 pc-games die je kunt spelen voordat je sterft. 64] Chris Avellone kreeg in 2000 de" Gaming Globe "-prijs voor beste ontwerper van Eurogamer voor zijn werk aan Planescape: Torment, en The Nameless One werd beschouwd als het beste mannelijke hoofdpersonage. [58] In 2009 plaatste Game Informer het spel 188e op hun lijst van "De Top 200 Games aller tijden" en zei dat het "spelers toestond". het plot in 1999 ongehoord beïnvloeden. 63] In 2010 rangschikte UGO het als # 5 op de lijst van games die een vervolg nodig hadden. [84] Een 2011-update van de top 100 pc-games van PC Gamer Magazine aller tijden Planescape: Torment als de 19e grootste pc-game. [85] IGN rangschikte Planescape: Torment tweede op hun lijst van "The Top 11 Dungeons & Dragons Games of All Time" in 2014. [86] Ian Williams of Paste beoordeelde de game # 1 op zijn lijst met "The 10 Greatest Dungeons and Dragons Videogames" in 2015. [87] PC Gamer nam Torment op in hun beste RPG's op pc-lijst. [88] Het werd op nummer 13 geplaatst op de "Top 100 RPG's van alle tijden" van Game Informer, 89] en werd ook opgenomen in de "beste RPG's op pc" van PCGamesN. [90] Verkoop [bewerken] In de Verenigde Staten verkocht Planescape: Torment in maart 2000 73.000 exemplaren 91] een cijfer dat Desslock van Computer Gaming World als ondermaats beschouwde. [92] Desslock vergeleek de commerciële prestaties van de game met die van Ultima IX: Ascension en merkte op dat "de meeste verkopen van Torment in het jaar 2000 plaatsvonden, terwijl Ascension's verkopen overwegend in 1999 plaatsvonden, hoewel Ascension later werd uitgebracht in 1999 dan Torment. Hij schreef de relatieve omzetgroei van Torment in het tweede jaar toe aan positieve beoordelingen en mond-tot-mondreclame [91]. In het Verenigd Koninkrijk stond Torment op nummer 3 op de wekelijkse verkooplijst van Chart-Track voor de periode 9 tot 15 januari 2000. [93] De game bleef nog twee weken in de Chart-Track wekelijkse top 5, 93] 94] en verzekerde een derde plaats debuut op de maandelijkse top 10 van het bedrijf. Richie Shoemaker van PC Zone merkte destijds op dat januari alleen zag één nieuwe release maakt indruk: de bizarre rollenspeler van Black Isle Studios, Planescape: Torment. 95] Op de Duitse markt verkocht het spel medio 2000 50.000 eenheden, na in januari op de hitlijsten op nummer 6 te verschijnen. Van februari tot april heeft het de posities 12, 30 en 53 geëist. Volgens PC Player was Virgin Interactive "slechts lichtelijk teleurgesteld" door haar commerciële prestaties in de regio; schrijver Udo Hoffman merkte op dat het spel van nature was afgestemd op "een meer volwassen en daarom kleinere doelgroep. 96] Ernest Adams van Gamasutra beschreef de algemene prestaties van Torment later als een "commerciële teleurstelling. 79] Volgens Chris Avellone was de game geen groot monetair succes, maar was deze uiteindelijk winstgevend. [21] In 2017 schatte Brian Fargo de levensduur van de game detailhandelsverkoop als ruwweg 400, 000 eenheden. [97] Legacy [bewerken] De game werd opnieuw uitgebracht op DVD in 2009, 98] 99] en te koop op 28 september 2010. [51] 100] 101] Na de aankondiging van Baldur's Gate: Enhanced Edition, kondigden Beamdog's Revisie Games hun intentie aan om revisie te maken van meer games die zich afspelen in de universums Dungeons & Dragons, waarbij eerst alleen Planescape: Torment werd genoemd. Ze zeiden dat een dergelijke release zou afhangen van het succes van Baldur's Gate: Enhanced Edition. [102] In november 2012 schreef Penny Arcade Report dat Brian Fargo, het hoofd van inXile Entertainment, de rechten op Torment had verworven. [103] In januari 2013 kondigde Brian Fargo aan dat de spirituele opvolger, getiteld Torment: Tides of Numenera, in productie was en zich zou afspelen in het Numenera-universum gecreëerd door Monte Cook. [104] Het ontwerp van de game werd geleid door Colin McComb, die hielp bij het ontwerpen van zowel de Planescape-instelling als Torment, en werd uitgebracht in februari 2017. [23] 105] 106] Verbeterde editie [bewerken] Ontvangst Geaggregeerde score Aggregator Score Metacritische PC: 85/100 [107] Beoordelingsscores Publicatiescore Gameplanet 9/10 [108] GameStar 85/100 [109] Hardcore Gamer [110] TouchArcade iOS: 111] Planescape: Torment: Enhanced Edition, een verbeterde versie van de game, is gemaakt door Beamdog en uitgebracht op 11 april 2017. [112] Het werd aangekondigd in maart 2017 voor Microsoft Windows-, macOS- en Linux-pc's, evenals voor iOS en Android-apparaten. Het biedt vergelijkbare verbeteringen die Beamdog heeft aangebracht voor de andere verbeterde edities. Avellone bood assistentie door de verbeteringen aan het spel te helpen samenstellen. [113] Beamdog had toegang tot de originele broncode en ontwerpdocumenten voor de game, en kon daardoor wat inhoud terughalen en weglaten uit de oorspronkelijke release, met behulp van Avellone's hulp bij het invullen van onderdelen die onvolledig of ontbrekend waren, anders hebben ze het spel niet wezenlijk veranderd, met Trent Oster, CEO van de studio, die zei dat hun werk vergelijkbaar was met "in feite hier naar binnen gaan en de glimlach op de Mona Lisa opnieuw schilderen. 114] 115] Het werd ook genomineerd in de" Game, Classic Revival 'categorie bij de NAVGTR Awards 2017. [116] 117] Skybound Games, een divisie van Skybound Entertainment, bracht de geremasterde versie van Beamdog op 15 oktober 2019 uit voor Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. [118] 119] Referenties [bewerken] a b c d e f g h i j k Kasavin, Greg (21 december 1999. Planescape: Torment for PC Review. GameSpot. Gearchiveerd van het origineel op 2 augustus 2009. Teruggevonden op 27 februari 2009. ^ a b c Williams, Derek. Planescape: Torment Overzicht. Allgame. Gearchiveerd van het origineel op 14 november 2014. Op 27 februari 2009 opgehaald. ^ abcdefgh Carr, Diane (mei 2003. Play Dead: Genre and Effect in Silent Hill en Planescape: Torment. Game Studies. 3 (1. ISSN 1604-7982. Gearchiveerd van het origineel op 16 december 2009. Teruggevonden op 1 mei 2009 . ^ a b c d e f Turner, Jay (24 november 2000. Recensie: Planescape: Torment. GamePro. Gearchiveerd van het origineel op 18 augustus 2009. Ontvangen op 27 februari 2009. ^ a b Norton, Matt (1999. Planescape: Torment Instructiehandleiding. Irvine, Californië: Interplay. ^ a b Loijens, Joost (22 januari 2000. Planescape: Torment Review (pagina 2. GameSpy. Gearchiveerd van het origineel op 13 juli 2009. Teruggevonden op 27 februari 2009. ^ a b Schiesel, Seth (27 april 2000. Een universum waar ideeën acties kunnen troeven. The New York Times. Gearchiveerd van het origineel op 11 augustus 2015. ^ a b c d e f Wolf, Michael (maart 2000. Planescape: Torment review. PC Gamer VS. Brisbane, Californië: Imagine Media. 7 (3) 82-83. ISSN 1080-4471. ^ a b c d e f g h i j Loijens, Joost (22 januari 2000. Planescape: Torment Review. Gearchiveerd van het origineel op 23 oktober 2008. Ontvangen op 27 februari 2009. ^ a b c d e Gladstone, Darren; Douglas, Nikki (maart 2000. Ondankbare dood: een lange, vreemde tip door het hiernamaals in Planescape: Torment. Zet aan tot pc-gaming: 110-112. ^ a b c d e f g Purchese, Rob (15 januari 2000. Eurogamer. Gearchiveerd van het origineel op 23 juli 2009. Ontvangen op 27 februari 2009. ^ a b Dahlen, Chris (23 augustus 2005. Planescape: Torment. The Escapist. Gearchiveerd van het origineel op 7 juni 2009. Ontvangen op 4 maart 2009. ^ a b c d e f Wolf, Michael (maart 2000. Planescape: Torment: Met littekens bedekt en dood, maar nog steeds schoppende kont. NextGen: 92-93. ^ a b c d e f g h i j k l m "Planescape: Torment Review. IGN. 17 december 1999. Gearchiveerd van het origineel op 27 februari 2009. Ontvangen op 27 februari 2009. ^ Cook, Monte. "Planescapin. Monte's Journal. Ontvangen op 4 maart 2009. ^ a b c Aihoshi, Richard "Jonric" 21 september 1998. Planescape: Torment Interview. RPG-kluis. Gearchiveerd van het origineel op 13 juli 2011. Op 13 mei 2009 opgehaald. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad ae af ag Black Isle Studios (12 december 1999. Planescape: Torment.Wisselwerking. ^ Ward, Trent C. (1 juli 1999. Planescape: Torment Interview 2. IGN PC. Gearchiveerd van het origineel op 28 april 2011. Ontvangen op 13 mei 2009. ^ a b c d e Beekers, Thomas "Brother None" 1 augustus 2007. Tales of Torment, Deel 2. RPGWatch. Gearchiveerd van het origineel op 17 februari 2009. Ontvangen op 6 maart 2009. ^ a b c d e f g Last Rites-team (12 juli 2007. Planescape CRPG: Last Rites Product Review Packet "PDF. Gearchiveerd van het origineel (PDF) op 19 maart 2009. Ontvangen op 6 maart 2009. ^ a b c Beekers, Thomas "Brother None" 30 juli 2007. Tales of Torment, Deel 1. Ontvangen 6 maart 2009. ^ Het verhaal achter de geannuleerde PlayStation Planescape-game van Black Isle. 27 maart 2015. ^ a B Purchese, Robert. "Planescape: Torment: een podcast post-mortem met de makers van de game. Ontvangen op 30 juni 2018. ^ ab Dahlen, Chris (24 mei 2006. Inventarisatie: 11 van de vreemdste momenten van Video Gaming. De A. Club. De ui. Gearchiveerd van het origineel op 8 mei 2009. En op het beste moment, uitdagend de spelregels overtreden moet je zelfmoord plegen om iemand voor de gek te houden je in een mortuarium te sluipen. ^ a B c d e f Park, Andrew (10 oktober 2005. The Greatest Games aller tijden: Planescape: Torment. Gearchiveerd van het origineel op 18 november 2009. Ontvangen op 27 februari 2009. ^ Planescape: Torment Interview. pagina 1 van 5. Desslock's RPG Nieuws. 26 mei 2001. Gearchiveerd van het origineel op 26 mei 2001. ^ Planescape: Torment. Hardcore Gaming 101. Ontvangen 3 oktober 2017. ^ Edge Staff (21 mei 2007. Games te wijten aan een verlichte baan. Edge Online. Gearchiveerd van het origineel op 13 januari 2010. Ontvangen op 9 augustus 2009. ^ Chalk, Andy (14 augustus 2008. Chris Avellone spreekt Planescape: Torment. Gearchiveerd van het origineel op 5 december 2008. Teruggevonden op 13 mei 2009. ^ Planescape: Torment. PC Gamer UK. 137: 104-105. Juli 2004. ^ a b Kreiss, Daniel (27 februari 2002. Nase voll "beu. PC Games Online (in het Duits. Computec Media AG. p. 5. Ontvangen op 1 september 2009. ^ a b c Luley, Armin "Avantenor" 23 september 2007. Interview mit Guido Henkel "Interview met Guido Henkel. DSA - Drakensang (in het Duits. p. 4. Gearchiveerd vanaf het origineel op 15 november 2012. Ontvangen op 1 september 2009. ^ a b "Ontmoet het echte gezicht achter de naamloze. 26 oktober 2011. Ontvangen op 19 april 2017. ^ abc Wolf, Michael (november 1998. Scoop. Planescape: Torment. 5 (11) 60-61. ISSN 1080-4471 ... Planescape: Torment Preview. 13 juli 1999. p. 3. Gearchiveerd van het origineel in december 29, 2008. Ontvangen 8 december 2008. ^ Porter, Will (28 maart 2008. PC Interview: Terugkijkend. The Witcher. PC Zone. Gearchiveerd van het origineel op 6 december 2008. Teruggevonden op 1 juni 2009. ^ Metropolis sluit zich aan bij CD Projekt Group. 18 februari 2008. Gearchiveerd van het origineel op 13 juni 2011. Ontvangen op 1 juni 2009. ^ Galante, Ciro (10 juni 2007. El Correo (in het Spaans. Grupo Vocento. Gearchiveerd van het origineel op 10 januari 2013. Ontvangen op 1 juni 2009. ^ Torment fordítás projekt. PeteRPG. 10 oktober 2007. Gearchiveerd van het origineel op 11 februari 2013. Op 31 augustus 2009 opgehaald. ^ Planescape Torment. ITP. Gearchiveerd van het origineel op 30 april 2008. Op 31 augustus 2009 opgehaald. ^ Escalona, ​​Paul "Qwinn. Planescape: Torment Ultimate WeiDU Fixpack. Spellhold Studios. Teruggevonden op 16 februari 2011. Letterlijk honderden bugs en duizenden typefouten opgelost, waardoor veel verloren en inactieve inhoud werd hersteld ^ Platter (23 augustus 2004. Platter's Planescape: Torment Fix Pack v1. 37. Planescape: Torment Fix Pack. Gearchiveerd van het origineel op 27 december 2012. Ontvangen op 31 augustus 2009. ^ Mod en fixes voor Planescape: Torment. Sorcerer's Place. Ontvangen 31 augustus 2009. ^ G3: Breedbeeldmod. The Gibberlings Three. Ontvangen 31 augustus 2009. ^ Nuttige bestanden en MOD's voor Planescape: Torment. Ontvangen op 23 februari 2010. ^ Chevreux, Nicolas (31 juli 2001. Interview met Lustmord. Recycle Your Ears. Gearchiveerd van het origineel op 4 mei 2009. Teruggevonden op 27 februari 2009. ^ Planescape: Torment The Soundtrack (aantekeningen in de voering. CD Projekt. 1999 ... Planescape: Torment - Credits. Gearchiveerd van het origineel op 31 mei 2011. Ontvangen op 19 maart 2009. ^ a b c d e f g Ferris, Duke. Planescape: Torment review van videogames voor de pc. Spelrevolutie. Gearchiveerd van het origineel op 5 september 2012. Ontvangen op 27 februari 2009. ^ Vallese, Ray en Valerie (1999. Renton, Washington: Wizards of the Coast. ISBN 978-0-7869-1527-9. ^ a b "Planescape: Torment on. Gearchiveerd van het origineel op 29 juni 2013. Ontvangen op 12 april 2017. ^ a b "Planescape: Torment (pc: 1999) Beoordelingen. Metacritisch. Gearchiveerd van het origineel op 27 mei 2009. Ontvangen op 30 juni 2015. ^ a b c d e Williams, Derek. Ontvangen op 27 februari 2009. ^ Planescape: Torment. Reviews. 13 augustus 2001. Gearchiveerd van het origineel op 27 januari 2007. Teruggevonden op 1 mei 2009. ^ a b "Planescape: Torment. Computer Gaming World. 186. Januari 2000. ^ a B "GameSpot-functiesarchief. Ontvangen op 27 februari 2009. ^ a b "Planescape: Torment Awards (spiegel van de officiële website van Planescape: Torment. Gearchiveerd van het origineel op 8 juli 2009. Teruggevonden op 27 februari 2009. ^ a b Gestalt (5 april 2000. Resultaten van Gaming Globes 2000. Gearchiveerd van het origineel op 26 september 2012. Ontvangen op 1 juni 2009. ^ a b Rausch, Allen (19 augustus 2004. GameSpy Hall of Fame (Planescape: Torment. Gearchiveerd van het origineel op 16 april 2009. Teruggevonden op 27 februari 2009. ^ a b "De Gamasutra Quantum Leap Awards: Rollenspellen. Gamasutra. 6 oktober 2006. p. 8. Gearchiveerd van het origineel op 30 maart 2009. Ontvangen op 1 juni 2009. ^ a b c "IGN Top 100 Games 2007 - 71 Planescape: Torment. 19 november 2007. Gearchiveerd van het origineel op 18 februari 2009. Teruggevonden op 27 februari 2009. ^ a B c "PC Gamer's Top 100. PC Gamer. Computer- en videogames. 5 augustus 2008. p. 4 van 4. Op 27 februari 2009 opgehaald. ^ a b De Game Informer-staf (december 2009. De 200 beste games aller tijden. Game Informer (200) 44-79. ISSN 1067-6392. OCLC 27315596. ^ a b Martin, Joe (20 april 2009. 30 pc-games om te spelen voordat je sterft. Bit-tech. Gearchiveerd van het origineel op 23 april 2009. Teruggevonden op 1 juni 2009. ^ Banken, Cory; Johnson, Leif (18 december 2015. De beste RPG's aller tijden. Toekomstige VS. Opgehaald op 20 december 2015. ^ Rausch, Allen (18 augustus 2004. Een geschiedenis van D&D videogames - Deel IV. Game Spy. Teruggevonden op 17 november 2012. ^ Carr, Diane; Buckingham, David; Burn, Andre; Schott, Gareth (april 2006. 5: Space, Navigation en Affect. Computerspellen: tekst, verhaal en spel. Polity. P. 59. ISBN 978-0-7456-3400-5. ^ Planescape: Torment Quick Take. 24 mei 2003. Gearchiveerd van het origineel op 24 mei 2003. Op 4 januari 2018 opgehaald. CS1-opdracht: BOT: oorspronkelijke url-status onbekend (link) "Welkom bij PC Gamer - 's werelds best verkopende PC Games Magazine. Augustus 4, 2002. Gearchiveerd van het origineel op 4 augustus 2002. CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link) Uros Jojic (21 januari 2000. Planscape: Torment. Actiontrip. Gearchiveerd van het origineel op 5 september 2015 . ^ ab "Planescape Torment Preview. 6 augustus 2003. Gearchiveerd van het origineel op 6 augustus 2003. CS1 maint: BOT: oorspronkelijke-url status onbekend (link) Wojnarowicz, Jakub (25 januari 2000. Firing Squad. Gearchiveerd van de origineel op 27 november 2009. Teruggevonden op 27 februari 2009. ^ Personeel (maart 2000. De zesde jaarlijkse PC Gamer Awards. 7 (3) 46, 47, 49, 50, 54-56, 60, 62. ^ De 100 grootste games aller tijden. Rijk. 2009. Gearchiveerd van het origineel op 15 mei 2011. ^ Top 100 beste videogames ooit gemaakt. GamingBolt. 19 april 2013. Gearchiveerd van het origineel op 26 oktober 2014. Opgehaald op 30 december 2014. ^ Cork, Jeff (16 november 2009. Top 100 games van Game Informer aller tijden (Circa nummer 100. Game Informer. Ontvangen op 27 oktober 2017. ^ HG101 presenteert: de 200 beste videogames aller tijden. 5 december 2015. Ontvangen op 28 oktober 2017. ^ Polygon Staff (27 november 2017. De 500 beste videogames aller tijden. Ontvangen op 1 december 2017. ^ ab Adams, Ernest W. (26 november 2007. Notitieboekje van de ontwerper: tien jaar geweldige games. p. 1. Gearchiveerd van het origineel op 12 mei 2009. Teruggevonden op 15 mei 2009. Planescape heeft nu een cult-aanhang. .. ^ Barton, Matt (11 april 2007. De geschiedenis van computerspellen - deel III: The Platinum and Modern Ages (1994–2004. P. 10. Gearchiveerd vanaf het origineel op 10 mei 2009. Black Isle verspild geen tijd, en in november 1999 bracht de cultklassieker Planescape: Torment uit. ^ De Gamasutra Quantum Leap Awards: Rollenspellen. Gearchiveerd van het origineel op 12 augustus 2009. Teruggevonden op 1 juni 2009. ^ De Gamasutra Quantum Leap Awards: Verhalen vertellen. 3 november 2006. Gearchiveerd van het origineel op 7 februari 2009. Teruggevonden op 1 juni 2009. ^ a b IGN PC Team (3 december 2008. Woensdag 10: franchises die we willen laten herleven. Opgehaald op 20 april 2011. ^ Jensen, K. Thor (23 november 2010. 25 games waarvoor vervolg nodig is. Gearchiveerd van het origineel op 27 november 2010. ^ PC Gamer-personeel (25 maart 2011. De 100 beste pc-games aller tijden. Future Publishing Limited. Ontvangen 26 maart 2011. ^ Johnson, Leif (5 februari 2014. De Top 11 Dungeons & Dragons Games aller tijden. Ontvangen op 18 december 2017. ^ De 10 grootste videogames voor kerkers en draken. Ontvangen 18 december 2017. ^ De beste RPG's aller tijden. 15 oktober 2017. Gearchiveerd van het origineel op 24 januari 2018. Op 28 mei 2018 opgehaald. ^ Game Informer Staff (1 januari 2018. De top 100 RPG's aller tijden. Ontvangen op 28 mei 2018. ^ De beste RPG's op pc. PCGamesN. Ontvangen 28 mei 2018. ^ a b Desslock (11 mei 2000. Desslock's Ramblings - Verkoopcijfers RPG. Gearchiveerd van het origineel op 3 februari 2001. ^ Desslock (augustus 2000. RPG Sales; The Wizards at Wal-Mart. Computer Gaming World (193) 134. ^ a b Fudge, James (26 januari 2000. Kampioenschapsmanager: seizoen 99/00 Tops U. K. Retail-grafieken. Computer Games Magazine. Gearchiveerd van het origineel op 6 februari 2005. ^ Fudge, James (3 februari 2000. Championship Manager: seizoen 99/00 nog steeds bovenop U. Gearchiveerd van het origineel op 9 februari 2005. ^ Shoemaker, Richie (maart 2000. Grafieken; The ChartTrack Top 10. PC Zone (87. ^ Hoffman, Udo (juli 2000. NachSpiel. PC-speler: 26, 27. ^ RPG Codex-rapport: een Codexian bezoek aan inXile Entertainment. RPG Codex. 13 april 2017. Gearchiveerd van het origineel op 20 juli 2017. ^ Gillen, Kieron (27 oktober 2009. Gekwalificeerde Yays: Planescape Re-Release. Rock, Paper, Shotgun. Ontvangen 13 oktober 2012. ^ Burke, Steve (12 december 2009. Planescape duikt op. Gamer's Nexus. Teruggevonden op 13 oktober 2012. ^ Planescape: Torment komt naar GOG. 28 september 2010. Ontvangen op 12 april 2017. ^ Nieuwe release: Planescape: Torment. Ontvangen 24 maart 2013. ^ Usher, William (25 maart 2012. Revisie Games willen een PlaneScape doen: Torment HD Remake. Gaming Blend. Teruggevonden op 24 maart 2013. ^ Meer, Alec (3 december 2012. Plezier zonder planescape: een nieuwe marteling. Op 25 maart 2013 opgehaald. ^ Meer, Alec (9 januari 2013. Post-Planescape: Fargo onthult de toekomst van de marteling. Teruggevonden op 25 maart 2013. ^ Hafer, T. J. "Torment: Tides of Numenera interview met Colin McComb en Patrick Rothfuss. Ontvangen op 30 juni 2018. ^ Purchese, Robert. "The making of Torment: Tides of Numenera. Ontvangen 30 juni 2018. ^ Planescape: Torment - Enhanced Edition voor pc-beoordelingen. CBS Interactive. Ontvangen 23 juni 2017. ^ Planescape: Torment Enhanced Edition-beoordeling. Gameplanet. 18 april 2017. Ontvangen 23 juni 2017. ^ Planescape: Torment - Enhanced Edition im Test - Die Legende (wiederbe) lebt "in het Duits. 7 april 2017. Ontvangen op 23 juni 2017. ^ Recensie: Planescape: Torment: Enhanced Edition. Hardcore gamer. 3 mei 2017. Ontvangen 23 juni 2017. ^ Fretz, Andrew (18 april 2017. Planescape: Torment 'Review - Wat kan de aard van een app veranderen TouchArcade. Ontvangen 15 oktober 2018. ^ Planescape: Torment Enhanced Edition - een elegante remastering, met enkele uitzonderingen. 29 maart 2017. Ontvangen 12 april 2017. ^ Wilson, Jason (28 maart 2017. Planescape: Torment krijgt een verbeterde editie van de remaster-meesters bij Beamdog. VentureBeat. Ontvangen op 28 maart 2017. ^ Peel, Jeremy (28 maart 2017. Inside Planescape: Torment Enhanced Edition en "de glimlach op de Mona Lisa opnieuw schilderen. Op 29 maart 2017 opgehaald. ^ Fingas, Jon (28 maart 2017. Planescape: Torment 'remaster arriveert op 11 april. Engadget. Ontvangen op 28 maart 2017. ^ Genomineerde lijst voor 2017. Nationale Academie voor videogamebeoordelers. 9 februari 2018. Ontvangen 16 februari 2018. ^ Horizon wint 7; Mario GOTY. 13 maart 2018. Ontvangen 14 maart 2018. ^ Takahashi, Dean (7 februari 2019. Walking Dead-maker Skybound Games zal de klassieke RPG's van Beamdog publiceren op consoles. Venture Beat. Ontvangen op 7 februari 2019. ^ Dellinger, AJ (31 mei 2019. Zes klassiekers van Bioware komen dit najaar naar consoles. Ontvangen 31 mei 2019. Externe links [bewerken] Officiële website Officiële website (gearchiveerd) Planescape: Torment bij MobyGames Planescape: Torment op IMDb.